Špecifikom vysokoškolskej učebnice, ktorú spracovala dvojica autorov je skutočnosť, že spracováva dejiny Slovákov na domácom území, ale aj v zahraničných enklávach, čo je nóvum v súčasnej ponuke učebných textov venujúcich sa dejinám Slovenska v prvej polovici 20. storočia. Vysokoškolské učebné texty Dejiny Slovenska a Slovákov (1918 – 1945), by tak mali dať v konečnom dôsledku čitateľovi odpoveď predovšetkým na otázku vzniku nového štátu po skončení prvej svetovej vojny a následné štátoprávne zmeny, ktoré boli v prvej polovici 20. storočia spôsobené predovšetkým mocenskými ambíciami nacistického Nemecka. Súčasne druhá časť vysokoškolskej učebnice mapuje život Slovákov v zahraničí, ktorí sa po rozpade Rakúsko-Uhorska stali súčasťou viacerých novovzniknutých štátov, príp. vytvorili vlastné komunity v (západo-)európskom zahraničí a v zámorí v dôsledku sociálnej migrácie.